Vi växer, och har växt stabilt även genom pandemin 2020–21, och som belöning för hårt arbete kan vi börja använda UC sitt tillväxtsigill. Detta sigillet får man om man är bland Sveriges topp 2% inom tillväxt, lönsamhet och soliditet. Något vi är stolta över.
Vad mera har vi använt oss av ett flertal externa check-ups som du kan se längst ner på webbsidan, så att ni kan känna er trygga. Vi innehar AA kredittvärdighet, vilket är det bästa man kan ha som ett företag yngre än 10 år. E-handel certifieringen bekräftar att vi inte har olösta tvister med några av våra kunder.
Allt i allt har vi satsat på kvalitet framför kvantitet, och därför växt långsamt och stabilt. Under pandemin blev det extra viktigt att kunde hitta något säkert och nära — och där fanns vi, redo att desinficera batterier och ställa dem ut, så ni Boråsare kunde komma och hämta dem. Samtidigt blev det svårt för Asien att leverera batterier under pandemien, och därför ökade vår lokala batteriproduktion i Sverige, och också här hos 7H Batterier mycket.
I fall du inte visste — vi specialtillverkar mycket batterier bredvid vårt standard sortiment.
I grund och botten existerar vi för att serva era batteribehov, hur än dem skulle se ut, pandemi eller inte. Vi sätter en enorm pris på alla som väljer att handla lokalt, och gör allt vad vi kan för att ta hand om er.
]]>Glöm research, glöm sök på traktormodell — ta upp telefonen och fråga oss. Vi är här på andra sidan med många års batterikunnighet, redo att hjälpa dig välja rätt.
Telefon: 033 12 32 33 (mån–fre: 09–16)
E-post: butik@7h-batterier.se
Vi har plats att köra in de flesta vanliga personbilar i butiken. Där monterar vi batterier ni köpt hos oss, och tar hand om det gamla helt gratis. Ni kan även komma förbi med armbandsuret, automowern eller även kalkylatorn, så ordnar vi bytet på plats.
Du kan ju nästan kalla oss en drive-through batteributik. Har klockan börjat gå långsamt på senaste, kör bara förbi oss på Brämhult på väg hem från jobbet, så kommer du hem i tid.
Här hittar du oss.
Optima är kända för hög startström och lång livslängd.
Optima batterier är också spillsäkra och underhållsfria, så du kan fokusera på att navigera traktorn genom arbetsdagen.
Summan av Optima's styrkor är:
När vi startade 7H Batterier ville vi ge våra kunder känslan av att bli omhändertagna – särskilt ni från Borås som kommer inom vår butik. Bor du inte i Borås, har vi dock inte glömt dig. Vi har gjort vårt yttersta för att kunde servera hela Sveriges batteribehov.
Kommer du som kund till oss, kan du köra in bilen och låta oss byta batteri för dig. Kom inom med allt ifrån til miniräknare till automower, så byter vi på plats. Det kan dock vara bra att ringa först, för att se till att vi har det du behöver innan du kommer.
Vi är små och flexibla, och kan leverera nästan vad som helst. Några av våra största kunder väljer oss just för att vi kan servera batterier där inga andra kan. Custom batteribygge är nästan hälften av vår vad vi gör.
Men vad med dig som bara ska ha batterier till din bil, din båt, eller traktor? Vi har gjort vårt bästa för att servera dig också så fint som vi bara kan — vi skickar till hela Sverige.
]]>Volvo, till exempel blev startad av kullagerproducenten SKF back in the days. Porsche producerade in ens Porscher i början, men var ett bolag som bar Ferdinand Porsches namn. Först av allt designade dem Volkswagen Beetle, som vi alla känner till, och sedan fortsatte dem med att designa till exempel tanks under andra världskriget.
När vi förstår lite av Porsches historia, är vi kanske inte like chockerade över att dem någon gång i historien producerade traktorer.
Porsche traktorn är rätt långt ifrån vad vi idag förbinder med varumärket Porsche, och man kan ju undra hur det skulle sätt ut om dem fick fortsätta produceras helt till idag.
Du kanske inte har en Porsche traktor, men oavsett vad för traktor du har så har vi batterier till den.
]]>Kolla alla våra traktorbatterier här.
Om jobbet ska bli gjort kräver traktorn stabila batterier man kan lita på. Vi levererar Tudor, Banner (Power Bull, Buffalo Bull), Optima, Yuasa och Danbrit.
Du kan med andra ord välja ditt favoritvarumärke till ditt traktorbatteri. Låt traktorn få njuta av det bästa.
Väljer du Banner, har du möjlighet att kolla vilket batteri som passar din traktormodell direkt på Banner's sida.
Leta upp din modell och få förslag till passande batterier.
]]>
Vi har jobbat med:
Om du behöver batterier för specifika behov, kontakta oss på butik@7h-batterier.se, så löser vi det.
]]>Vi på 7H Batterier brukar ofta köra ett erbjudande på automower-batterier på automower-dagen.
]]>Varumärket Volvo var redan registrerat 1915, som ett ett vilande dotterbolag till kullagerproducenten SKF, och skulle användas i marknadsföring mot USA.
Då vissa ledare inom SKF lyckades övertyga ledningen om att bilproduktion skulle kunna vara lönsamt, användes varumärket Volvo till det i stället. I 1924 började första bilmodellen planeras, i 1926 sattes det vilande “AB Volvo” i gång, och i 1927, den 14 April blev “Volvons dag” till.”
]]>10 mars är V8-motorns dag. Inte för att första V8:an tillverkades den 10:e, men för att den blev mainstream efter att den rullade ur Fordfabriken den 10 mars 1932. Bilen som fick husera den första serieproducerade V8:an va Fords “Model 18” som du ser på bilden nedan.
Den goa gamla V8:ans trademark är det klassiska varma ljudet man förknippar med till exempel Amerikanska veteranbilar.
]]>Hos oss på 7H Batterier så handlar ju allt om batterier. Nu tänker vi, i flera delar här på vår webbsida och i sociala medier, gräva ner oss i batteriets historia.
]]>Hos oss på 7H Batterier så handlar ju allt om batterier. Nu tänker vi, i flera delar här på vår webbsida och i sociala medier, gräva ner oss i batteriets historia. Och vilket ställe är bättre att börja på än helt från början?
Inte på 1700 talet, när begreppet batteri först började användas. Nej vi ska flera tusen år tillbaka, till ett arkeologiskt fynd som förbryllade världen då det dök upp.
Bagdad-batteriet, som beräknas vara 2,200 år gammalt, är det äldsta batteriet vi känner till. Det hittades av Wilhelm König, från Österriket, sent på 1300 talet, under en utgrävning i Baghdad. Han jobbade då som assistent till expeditionsledaren.
Bagdad-batteriet består av tre delar. En keramikkruka, en kopparcylinder, och en järnstav. Batteriet reproducerades för ett Tv-program 1980 och kunde då producera en halv volt.
Om Bagdad-batteriet verkligen var ett batteri, eller inte, diskuteras fortfarande, men om man vet hur ett batteri fungerar så vet man att alla komponenter som krävs för att producera ström, finns där — något vi tycker är fascinerande.
Om du inte vet hur ett batteri fungerar, så har du tur. För i nästa del ska vi gå genom exakt hur ett batteri fungerar i grunden.
Ett batteri är i grunden jätteenkelt. Det består i huvudsak av tre komponenter.
Anoden är positivt laddad och attraherar joner, vilket katoden gärna vill ge bort. När dessa två komponenter kommer i kontakt via en elektrolyt, börjar joner flytta på sig, och detta skapar ström.
Man använder oftast det klassiska citron-experimentet för att förklara ett batteri. Till det behöver man:
Så fort spiken och koppartråden har kontakt med varandra via citronjuicen, sätter den kemiska reaktionen i gång. En citron producerar lite mindre än en volt. Seriekopplar man fyra citroner, kan man sätta igång en liten LED-lampa. Det är detta konceptet man ser i Bagdad-batteriet (nämnt i del 1 av batteriets historia).
Med en enskild citron kan man inte göra så mycket, men om man däremot kunde spara strömmen i någon sorts behållare, och sedan ta ut all ström samtidigt från behållaren…
Innan zink och koppar-batteriet förbättras till en mer stabil modell, ska vi ta ett sidospår om just sådana behållare. Dessa används inte i ett modernt batteri — vi ska främst dit för att kolla på ordet ”batteri.” Nästa del tar oss vidare till Benjamin Franklin, ”leidenflaskan”, och historien bakom ordet ”batteri.”
Termen «batteri» användes först av Benjamin Franklin, 1749. Benjamin sysslade ju med elektricitet, som många av er vet —till exempel den ikoniska historien om en nyckel fäst i en drake som flögs genom ett åskväder.
Kommer du ihåg att vi pratade om citroner och hur man skapar små mängder elektricitet. På Franklins tid hade man också möjligheter att skapa små mängder elektricitet, men saknade ett sätt att skapa en starkare ström. ”Lejden flaskor” var ett känt sätt att lagra elektricitet på den tiden, men det var Benjamin Franklin som satte ihop ett flertal av dessa för att sedan släppa loss en starkare ström på en och samma gång.
Till detta nya underverk behövde han ett nytt namn, och han gick till ordet ”batteri.” Detta ordet vet ni kanske att det används när man skjuter en rad kanoner i salut? Det betydde nämligen i gammalfranskan ”att slå,” och används om en rad kanoner, för att de hade så pass stor slagkraft när de avfyrades tillsammans.
Ordet har samma rötter som engelska ”bat” som i ”baseball bat,” och ”beat,” som i ”att slå.”
Benjamin Franklin tänkte alltså på ett batteri med kanoner när han kollade på sin samling lejdenflaskor, och såg hur de slog så starkt tillsammans. Och här sitter vi flera hundra år senare, och använder ”batteri” för att beskriva lagrad energi.
Språk är fascinerande, men vet ni något som är ännu mer fascinerande? Grodben, och hur de hänger ihop med elektriska experiment.
Kommer ni ihåg från del 2 hur man kan använda en galvaniserad spik för att göra ett elektriskt experiment med en citron. Mannen bakom ordet ”galvaniserad” — nämligen Luigi Galvani — spelade en viktig roll i batteriets utveckling. Kanske främst för att han provocerade fram Alessandra Volta’s uppfinning av det första batteriet. Men hans eget arbete är också värt att ta med i berättelsen om batteriets början — kanske mest av allt för att det är så otroligt.
Han var en anatomiprofessor på Universitet i Bologna, Italien, och som del av en akademisk förening behövde han leverera en forskningsuppsats varje år. Kring 1780, behövde han snabbt komma på ett nytt tema, eftersom det han skulle leverera hade stulits.
Han fick därför alla sina assistenter att sätta igång med sina statisk-elektricitets-maskiner och hans lejdenflaskor och hoppades att han skulle komma på något nytt inom elektricitet.
En dag då assistenterna höll på med dessa maskiner, råkade Galvani lägga en dissekerad, huvudlös groda på bordet (det händer väl alla ibland?) När en av hans assistenter skulle peta bort grodan med en skalpell, sparkade den till som om den plötsligt levde.
Detta satte igång en lång period med makabra experiment med dissekerade grodben. Han band ihop dem och skickade elektricitet genom dem, hängde upp dem i åskväder (inspirerad av Benjamin Franklin), och allt annat man kan tänka sig.
Genombrottet kom när han en dag upptäckte att järn och koppar kunde få grodbenet att rycka till utan någon form för lagrad elektricitet.
När detta hände tänkte Galvani att han hade klarat att återuppliva grodan, och att anledning att benen ryckte till var att grodan hade varit levande förut.
Det kommer säkert inte som en chock, när jag säger att forfattaren bakom Frankenstein, var inspirerad av Galvani?
Galvani hade lärt mycket. Att elektriska signaler styr våra kroppar, är kanske bland de viktigaste, men det han inte visste var att han hade använt konceptet vi använder i våra ”citron-batteri-experiment.” Och när Alessandro Volta, avundssjuk på Galvanis uppmärksamhet, jobbade ännu hårdare på sina elektricitets-experiment, resulterade det i världens första ”moderna” batteri.
]]>